Intervju med designeren av RM

Båtene som bygges av RM verftet i La Rochelle skiller seg fra andre båter på markedet fordi de har en rekke egenskaper og konstruksjonsmessige detaljer som sterkt har bidratt til suksessen de har hatt blant franske langturseilere.

RM er raske langturseilere som er basert på erfaringene konstruktøren Marc Lombard har fra de høyaktuelle Open 60 og Open 40 klassene. Dette er en rask og sikker båt som enkelt kan håndteres shorthanded, med mye plass og komfort om bord.

Det første en legger merke til er at RM-båtene har knekkspant. Mange tror kanskje at båtene er bygget i aluminium nettopp på grunn av dette. Deretter ser en at båtene er brede med flate, voluminøse akterskip. Titter en under vannlinjen kan man se de såkalte twin-keels eller tvilling-kjølene, med sine smekre profiler, store bulber og et moderat dyptgående.

Byggemetode og materialer

I de siste årene har båter med knekkspant fått en renessanse i havkappseilaser. Velkjente konstruktører som Marc Lombard og Groupe Finot tegner regattabåter med knekker selv om båtene støpes i form. Det finnes en rekke eksempler på knekkspant-konstruksjoner fra deres og andres tegnebord blant dagens Open 40 og Open 60 båter. Konstruktørene argumenterer med at langsgående knekker gir økt stabilitet, minsker avdrift og gjør konstruksjonene mer retningsstabile under høye hastigheter til havs. De flate akterskipene, som en gjerne finner på båter med knekkspant, medfører dessuten at båtene surfer tidligere.

Knekkspant medfører imidlertid også betydelige byggemessige fordeler. I Frankrike er det lange tradisjoner med å bygge avanserte regatta- eller langturs-båter selv med et begrenset budsjett, og de produksjonstekniske gevinstene som en oppnår ved å bygge lavseriebåter med knekkspant gjør at en heller kan benytte midler som ellers hadde gått med til former og annet produksjonsverktøy, til mer eksotiske og dyrere byggematerialer som kevlarfiber og epoksy

RM er bygget i finer og epoksy, med glassfiberforsterkninger innvendig og ytterlaminatet i kevlar. Tettsittende spant og en rekke langsgående forsterkninger skaper en kraftig innvendig bokskonstruksjon som gir et svært lett, sterkt og stivt skrog. Skroget, som er malt med 2-komponents ”Awlgrip” yachtmaling, vil aldri trekke vann og er nærmest vedlikeholdsfritt. Skrogfarge velges etter kundes ønske.

Vi har fått båtkonstruktøren Marc Lombard til å kommentere byggemetoden:

Spørsmål: Hvorfor er byggemetoden i finer, epoksy og kevlar interessant for en båt som er bygget for turseiling og spesielt for langturseiling?

Svar: Fordelene ved denne byggemetoden er svært mange:

Levetid: Vi har lang erfaring fra båter som ble bygget i marine-plywood for mer en 50 år siden som fremdeles er i svært god stand. Med moderne epoksy-teknologi øker denne levetiden betraktlig. Sammenlignet med et skrog bygget i glassfiberarmert polyester, gir byggemetoden en veldig slitesterk båt som holder seg langt bedre over tidens løp, og det finnes ikke problemer med osmose, delaminering, oksidasjon osv.

Stivhet: En videre fordel er skrogstivheten denne byggemetoden gir. Stivhet er essensielt for et raskt og godt skrog: jo mindre et skrog vrir og deformer seg, jo mer forflytter det seg fremover. Byggemetoden i finer/epoksy/kevlar med tettsittende spant og langsgående avstivninger gir raskere båter fordi skrogene er så mye stivere!

Vekt og styrke: Fordi laminatet er lett og stivt, tillater dette at en bygger lettere skrog som er like sterke, eller sterkere skrog med samme vekt som sammenlignbare båter i glassfiberarmert plast eller aluminium. RM har valgt et kompromiss som gir en begge fordelene: båtene er vesentlig lettere og har samtidig langt større strukturell styrke enn konkurrentenes båter bygget i plast eller aluminium.

Ytterhud i Kevlar: Selv uten kevlar er båtene langt sterker og stivere enn andre skrog. Ytterlaminatet i ren kevlarduk beskytter skroget mot skader hvis en seiler på drivgods, is eller andre flytende gjenstander. RM bygger skrog med ytterhuden i kevlar for å kunne tilby høyere sikkerhet i båter som er beregnet for langturseilas.

Resultatet er at byggemetoden i finer/epoksy/kevlar er spesielt interessant for båter som skal være hurtigseilende, solide og slitesterke på samme tid.

Tvilling-kjøler

RM-verftet benytter seg også av et helt spesielt kjølkonsept, nemlig tvilling-kjøler. Båtene har moderne kjølprofiler med store bulber, og de to kjølene som er montert ved siden av hverandre skrever med 30 grader. Det er Marc Lombard som har utviklet konseptet og han kommenterer:

Spørsmål: Hvorfor gir tvilling-kjølene til RM velseilende båter som også krysser bra?

Svar: RM-båtene seiler svært bra og går godt på kryss fordi dette er en kjøl-løsning som passer svært godt til brede, flatbunnete skrog.

Når en båt krenger, vil en klassisk kjøl svinge mot lo, og etterhvert som krengingen øker vil kjølens lateralplan bli mindre effektivt og medføre økt avdrift. Det er da to måter å redusere avdriften på:

–  En kan øke dyptgående

–   En kan benytte seg av en ekstra kjøl i le som står vertikalt ved omtrent 15 º krengning (såkalte daggerboards). En slik kjøl forhindrer effektivt avdrift selv ved moderate dypgående.

Hvis kjølene i tillegg er vinklet et par grader mot båtens senterlinje, reduseres avdriften enda mer, fordi le kjøl skjærer mot lo mens lo kjøl skjærer nedover i sjøen og øker på denne måten det rettende momentet. Det er denne løsningen som er valgt av RM, og dette gjør båtene virkelig stive på kryss

Tvilling-kjølene gir dessuten en spesielt god retningsstabilitet og tillater et moderat dyptgående. Båtene kan stå på kjølene i områder med stor tidevannsforskjell, og en kan lagre båten på land uten krybbe eller annen form for støtte. En rekke seilere, Marc Lombard inkludert, benytter seg av akkurat dette for inspeksjoner og vedlikehold underveis.

Som konklusjon; tvilling-kjølene på de brede RM – skrogene er en ypperlig løsning for å redusere avdrift samt at det gir en stivere båt på kryss: to svært viktige ingredienser for at en båt skal ha gode seilegenskaper.

Båtenes brede skrog gir høy fart og gode seilegenskaper på slør og lens. Tvilling-kjølene og knekkspantene sørger for en imponerende kursstabilitet, spesielt viktig for en båt som skal seiles langt og trygt med autopilot på havet.




WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien